Carl Orff

Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί πρόδρομος του μινιμαλισμού.
Γνωστότερα έργα του όμως είναι τα Carmina Burana και η μουσική για το ‘Όνειρο θερινής νυκτός’ του Σαίξπηρ.
Στους παιδαγωγικούς κύκλους είναι κυρίως γνωστός για το σύστημα Ορφ (Orff Schulwerk)
Σίγουρα υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες της σύγχρονης εποχής...

Περισσότερα...

Paul Klee, Embrace

 

Πέρα από τεχνικές, υλικά και αποχρώσεις, αυτό που τελικά είναι ενδιαφέρον στην Τέχνη, είναι η συμβολή της στη ζωή μας, η έμπνευση που προσδίδει στις αισθήσεις, την ευαισθησία και τη φαντασία μας.

Περισσότερα...

iPod

Η ηχογράφηση της μουσικής είχε, αρχικά, αντιμετωπισθεί ως μέθοδος αποτύπωσης, παρόμοια με τη φωτογραφία, μια μέθοδος καταγραφής ενός συμβάντος.

Περισσότερα...

R. Garrison, Improvisation One

Ο αυτοσχεδιασμός, η απρόβλεπτη στιγμιαία δημιουργία, είναι ο τρόπος που επιτρέπει στους μουσικούς να διατηρούν την αυθεντικότητα της μουσικής τους και ταυτόχρονα να μπορούν να προσφέρουν αλλαγές, φρέσκες ιδέες και ανάπτυξη της μουσικής.

Περισσότερα...

Nina Simone

γράφει η global

Αν σου έλεγα να διαλέξεις μια σταγόνα από την μαγιάτικη βροχή ποια θα διάλεγες; Kάθε μία νότα από τα τραγούδια που ερμήνευσε η Nina Simone είναι κάπως έτσι, σταγόνες που δεν ξέρω ποια να πρωτοαγγίξω. Από αυτές τις σταγόνες που μπορούν να μεταμορφωθούν σε αυτό που έχεις ανάγκη ανά πάσα στιγμή. Σταγόνα μαργαριτάρι, χάδι, φυλαχτό, παρελθόν που πόνεσε, παρόν που μουδιάζει και μέλλον που φοβισμένα σε γοητεύει το απρόσμενό του.

Περισσότερα...

William Tucker Anabasis 1 (γλυπτό)

Συνήθως ο ποιητής καθορίζει τα όρια του λόγου του, έτσι ώστε να διατηρεί μια όψη του εαυτού του ικανή να κρατήσει στρατηγικά τον ‘φυσιολογικό’ κόσμο σε απόσταση.
Μερικές φορές όμως, γνώρισμα των στίχων φαίνεται να είναι η αμείλικτη συναίσθηση της πραγματικότητας.

Περισσότερα...

Xenakis 

Η μουσική όπως και η γλώσσα, καλλιεργήθηκε πολύ με την προφορική διάδοση από γενιά σε γενιά πριν εφευρεθεί κάποια συστηματική μέθοδος καταγραφής της.
Όμως στους μεγάλους πολιτισμούς δημιουργήθηκε η ανάγκη να γράφουν τη μουσική όπως και τον λόγο.

Περισσότερα...

Όσον αφορά την ουσία της τέχνης, ο Πλάτωνας και ο Αριστοτέλης τη χαρακτήρισαν σαν μίμηση και αναπαράσταση της πραγματικότητας.

Περισσότερα...

Bach, Invention

Από τα τέλη του 16ου αιώνα η τεχνική της σύνθεσης μεταχειρίζεται μεθόδους γεωμετρικής μορφοπλασίας.

Περισσότερα...

dod1000

Η έκφραση επιδράσεων και συναισθημάτων αντιπροσωπεύει, μαζί με τη θεωρία που βασίζεται σε μαθηματικούς κανόνες, τη θεμελιώδη δομή σκέψης γύρω από τη μουσική.

Περισσότερα...

 

Mozart

 

 

Το ιστορικό πλαίσιο

Ο Διαφωτισμός γέννησε τις ιδέες που αποτέλεσαν τις βάσεις της μοντέρνας σκέψης.

Περισσότερα...

Queen

Μέχρι το 1975, οι Queen, ήταν ένα συνηθισμένο heavy συγκρότημα. Η μουσική τους, κάπου μπορεί να ξεχώριζε –ήταν υπεύθυνη γι’ αυτό η φωνή του Freddie Mercury μαζί με την κιθάρα του Brian May- όμως δεν έδειχνε να καταλήγει κάπου. Στο άλμπουμ Queen 2, φαινόταν βέβαια καθαρά ότι είχαμε να κάνουμε με “δεξιοτέχνες της κονσόλας”, με κάποιους που μπορούσαν να εκμεταλλευθούν στο έπακρο τις δυνατότητες του studio. Πέρα από αυτό τίποτα. Ως τότε.

Περισσότερα...

imps

Περιληπτικά, οι κυριότεροι συνθέτες του 20ου αιώνα

Περισσότερα...

Το ελαφρό τραγούδι

Ελαφρό τραγούδι είναι το έντεχνο ελληνικό τραγούδι ευρείας κατανάλωσης που κυριάρχησε στην αστική διασκέδαση και τη ψυχαγωγία, από την εποχή του Μεσοπολέμου μέχρι τη δεκαετία του 1960.

Περισσότερα...

Avigdor Arikha, self portrait shouting one morning

Σαν στιχουργική τέχνη, το ροκ φαίνεται να ζει από πολύ νωρίς έναν μόνιμο δεσμό με ένα από τα κυριότερα φιλοσοφικά ρεύματα του 20ου αιώνα, τον υπαρξισμό. Μέχρι σήμερα, αυτός ο δεσμός δεν λέει να τελειώσει...

Περισσότερα...

Matis

Στην εποχή μας, δεν παύουν να υπάρχουν οι “αισιόδοξες” φωνές κάποιων στοχαστών που έρχονται σε αντίθεση με την κυρίαρχη άποψη – αυτήν της αποθέωσης του ατομικισμού και της έλλειψης συλλογικών διαδικασιών.
O Michel Maffesoli είναι ένας από αυτούς τους στοχαστές:

Περισσότερα...

Ραδιόφωνο

Με το ραδιόφωνο ανοικτό όλη τη μέρα, η μουσική παύει να αφηγείται μία και μοναδική ιστορία. Η μουσική στο ραδιόφωνο μοιάζει με τη φύση και το ‘συνεχές’ της: δεν αρχίζει ποτέ, δεν τελειώνει ποτέ.

Περισσότερα...

Λαούτο

Με ηλικία περίπου 4000 ετών, τα όργανα της οικογένειας του λαούτου, σύμφωνα με το σύστημα ταξινόμησης Hombostel και Sachs χωρίζονται σε νυσσόμενα λαούτα –ο ήχος παράγεται δηλαδή με τα δάκτυλα του δεξιού χεριού ή με πλήκτρο (πέννα)- και σε λαούτα με τόξο (δοξάρι). Θεωρούνται οι παλαιότεροι πρόγονοι του βιολιού και της κιθάρας.

Περισσότερα...

 

παρτιτούρα

 

Με ποιο τρόπο ακούμε μουσική; Με ποιο τρόπο μας “μιλάει” κάποιο μουσικό κομμάτι;
Μπορούμε να διακρίνουμε κατηγορίες, τρόπους ακρόασης;

Περισσότερα...

Michel Chion, Η Μουσική

Η μουσική -που σήμερα φτάνει σε μας σαν επανάληψη, σαν αναπαραγωγή- χρειάζεται κάποιους μύθους που προορίζονται να σώσουν την ιδέα ότι υπάρχει κάπου αλλού, ως φυσική και μοναδική εμπειρία.
Η κυριαρχία της τεχνικής, μας βοηθά να ανακτήσουμε αυτή την εμπειρία.
Ο Michel Chion, στο βιβλίο του Η Μουσική, εκθέτει τρεις από αυτούς τους μύθους: τον μύθο της υψηλής πιστότητας, τον μύθο της αναπαραγωγής και τον μύθο της κυριαρχίας.

Περισσότερα...

Φωτογραφία: Christian Marclay

Ο σύγχρονος μύθος είναι ασυνεχής: δε διατυπώνεται πια σε μεγάλα συγκροτημένα αφηγήματα, αλλά μόνο σε «έλλογους λόγους». Είναι, το πολύ-πολύ, μία φρασεολογία, μία περιορισμένη συλλογή, ένα corpus φράσεων (στερεοτύπων).
Ο μύθος εξαφανίζεται, μένει όμως, πολύ πιο δόλιο, το μυθικό

Περισσότερα...

Eco

Στο έργο του Κήνσορες και Θεράποντες, ο Ουμπέρτο Έκο επισημαίνει ότι η αναπαραγόμενη μουσική άλλαξε τους όρους της κατανάλωσης και της παραγωγής μουσικής, έτσι όπως η τυπογραφία άλλαξε τους όρους της ανάγνωσης και της λογοτεχνικής παραγωγής: η κατανάλωση της αναπαραγόμενης μουσικής γίνεται υπόθεση των μαζών.
Η δισκογραφία, το ραδιόφωνο, η τηλεόραση, βαθμιαία αποθάρρυναν τόσο τον μουσικό «ερασιτεχνισμό» –με την κακή έννοια- όσο και τις μετρίου επιπέδου εκτελέσεις. Μύησαν στην εκτίμηση της μουσικής τεράστιες ομάδες ανθρώπων που ζούσαν στο περιθώριο του πολιτισμού των συναυλιών.

Περισσότερα...

Τραγούδι αγάπης

Είναι αυτό τραγούδι αγάπης;

Περισσότερα...

kokopelli

Από τη δεκαετία του ’60, το μυστικιστικό ρεύμα ήταν πάντα παρόν, τουλάχιστον στην underground καλλιτεχνική παραγωγή.

Περισσότερα...

 Ed Ruscha, Time is up

Η μουσική είναι μια Tέχνη εν χρόνω. Ένα μουσικό έργο εξελίσσεται μέσα στη διάσταση του χρόνου. Θα μπορούσαμε να πούμε πως ο ρυθμός οργανώνει τον χρόνο σε μια μουσική σύνθεση. Δημιουργεί μια συμμετρική περιοδικότητα παρατάσσοντας ισχυρά και ασθενή μέρη.

Περισσότερα...

Παναγιώτης Βουλιάκης, ματιέρα

 Η μουσική έχει διεισδύσει, ως διαρκής παρουσία, στα ενδότερα του φιλοσοφικού στοχασμού. Είναι παρούσα στο έργο φιλοσόφων που έχουν καθορίσει την πορεία της «δυτικής» διανόησης. Γιατί όμως;

Περισσότερα...

Αναζήτηση

ART & MUSIC 2015

Απλά Θεωρία

Επιστροφή στην κορυφή